Skip to content

CE TREBUIE SA STII INAINTE DE A INCEPE O CURA DE SLABIRE

10 January 2013

Succesul scaderii in greutate este asigurat de optimizarea pe termen nedefinit a stilului de viata, prin dieta, exercitiu fizic si terapie comportamentala. Aportul caloric variaza in functie de sex, varsta si activitate fizica si trebuie asigurat prin consumarea tuturor principiilor nutritive in proportii adecvate. Dietele promovate de massmedia (dietele intens hipocalorice, dietele disociate, dietele proteice, etc. ) determina scadere ponderala fara o baza stiintifica confirmata si promit rezultate rapide cu un minim efort. Dar aceasta scadere ponderala se datoreaza deficitului energetic si pe termen lung pot duce la aparitia deficientelor nutritionale.

DietaSe va stabili de la inceput tinta greutatii si perioada in care ea trebuie atinsa, evitandu-se tintele nerealizate care pot induce pierderea respectului de sine, depresie sau depasirea greutatii anterioare.

Pentru a se reduce excesul de tesut adipos se recomanda o scadere ponderala in trepte, cu perioade de scadere in greutate alternand cu perioade de mentinerea greutatii, perioade in care se respecta aceleasi reguli de baza ale unei alimentatii sanatoase.  Se considera ca fiind optima o scadere ponderala de 0,5-1 kg pe saptamana, 3-4 kg pe luna, ceea ce va determina o scadere de 10-15% din greutatea initiala in cursul primului an. Intreruperea unei cure de slabire se va face progresiv, pentru a preveni cresterea in greutate dupa intreruperea curei sau aparitia unor tulburari metabolice.

Dieta trebuie sa respecte traditia, religia, posibilitatile financiare si obiceiurile alimentare. In alcatuirea unui meniu se va urmari o mare variabilitate a acestuia atat in ceea ce priveste tipul de preparat, cat si modul de prezentare a acestora, pentru a se obtine un apetit cat mai bun, care sa declanseze si sa intretina secretiile digestive necesare unei bune digestii. Aportul caloric va fi fractionat in trei mese principale si doua gustari, cu evitarea consumului de alimente intre acestea. Micul dejun va fi obligatoriu. Dimensiunea portiilor va fi redusa. Se recomanda respectare orelor fixe de masa pentru crearea si intretinerea reflexelor stimulatoare ale secretiilor digestive. Cel mai consistent va fi felul doi, felul unu avand rol de declansare a apetitului, fiind reprezentat de aperitive, supe, ciorbe. Desertul va fi folosit la sfarsitul mesei, preferabil fructe, ele asigurand satietatea. Este indicat consumul zilnic de cereale, fructe si legume. De asemenea, se recomanda produsele lactate degresate, iar carnea ar trebui sa fie de pasare, vita sau peste. Valoarea energetica a diferitalor alimente trebuie cunoscuta, prin folosirea tabelelor si  deprinderea de a studia etichetele de pe produsele comercializate. Se vor evita la maxim produsele cu densitate calorica mare, bogate in glucide si lipide, precum produsele zaharoase, carnea si derivatele din carne grasa, grasimile animale, uleiurile vegetale hidrogenate, produsele lactate integrale etc. Aportul de sare va fi redus la maxim 6 g pe zi, iar cel hidric la cel putin 2 litri pe zi. Se va evita consumul de alcool, deoarece pe langa faptul ca este calorigen, acesta dezinhiba si stimuleaza apetitul. Renuntarea la fumat este un alt obiectiv al optimizarii stilului de viata. La acestea se adauga recomandarea practicarii zilnice a unei activitati zilnice, cea mai la indemana fiind mersul pe jos in ritm alert.

Se va preveni orice alta activitate in timpul mesei, pentru a se evita alimentatia automata, involuntara. Nu se vor mai tine la loc vizibil alimentele problema gen alune, ciocolata, bomboane etc. Regulile alimentare sanatoase se vor pastra si in afara casei in vizite, la restaurant. Trebuiesc identificati factorii perturbanti ai comportamentului alimentar: stres, suparare, indemnul celor din jur, plictiseala.

Cumparaturile se vor face de pe liste, si nu in conditii de foame. Se va tine un jurnal cu evaluarea caloriilor ingerate, tipul si durata exercitiului fizic efectuat, precum si problemele intampinate. Nu numai greutatea, ci si comportamaentul alimentar trebuie analizat permanent. Este obligatorie franarea impulsului de a manca , facand orice alta activitate, precum si opunerea poftelor, deoarece ele nu inseamna foame.

From → Sfatul medicului

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: